Auteursarchief: woutervanheiningen
Twee gedichten in bundel
Afscheid
De stichting Hillegom Promotie organiseerde in 2010 de eerste (regionale) Hillegomse gedichtenwedstrijd in twee categorieën; serieuze gedichten en limericks.
Ik heb met twee gedichten meegedaan. Met 'Oud Eik en Duinen' en met 'In retrospectief bekeken' beide gedichten die (zijdelings) afscheid als thema hebben.
Er waren in totaal meer dan 300 inzendingen waarvan In de bundel 73 serieuze gedichten zijn opgenomen (en 10 mee dingende limericks).
Een mooi initiatief en een fraaie bundel als resultaat.
Mijn gedichten staan op pagina 65 en 66.
Nieuwegeinse Literatuurprijs 2010
11-11-2010
Gisteravond was de uitreiking van de NLP 2010. Ik was met het gedicht ‘Open brief aan professor Rümke’ genomineerd als 1 van de 10. Er waren 74 gedichten ingezonden en de kwaliteit was hoog, aldus éen van de juryleden.
Helaas geen prijs dit keer maar een nominatie is, na de plaatsing van mijn gedicht ‘Altijd’ op de schutting van het nieuwbouwcomplex van het stdhuis in Nieuwegein vorig jaar, een mooi resultaat.
het was een gezellige avond met bijzondere gedichten, verhalen en muziek. Complimenten voor de organisatie. Binnenkort meer over deze avond op dit web-log.
Literaire kunst
Nieuwe categorie
Wie mij kent weet dat ik nogal van de boeken ben. Ik mag erg graag tussen oude boeken snuffelen en zo vond ik bij een tweedehandsboekenwinkel het volgende boekje uit 1962.

Literaire kunst van H.J.M.F. Lodewick, leraar aan het stedelijk Lyceum te Maastricht.
In dit boekje heel veel theorie over literaire kunst en met name over poëzie. Omdat ik denk dat elke (aspirant) dichter in ieder geval iets zou moeten weten over de theorie van poëzie ga ik de komende tijd jullie vermaken met voorbeelden van Vorm en Inhoud want; “Vorm en Inhoud zijn een” zoals door de Tachtigers al sterk naar voren is gebracht (dit laatste verzin ik niet, dat staat in dit leuke boekje).
De nadruk zal liggen op de inhoud met zijn letterkundige voortbrengselen. Je ziet de taal is hier en daar wat ouderwets maar ja het boekje is dan ook al bijna 50 jaar oud. Maar de theorie besproken staat nog altijd als een huis.
Verslag Tweetup Tongeren
Gastvrouw: Heidi Schoefs
Afgelopen zaterdag was ik uitgenodigd door Heidi Schoefs, om in Tongeren (België) mee te doen aan haar Tweetup (een samenkomst van mensen die elkaar via Twitter kennen) en daar een aantal gedichten voor te dragen.
Omdat ik onderdak in de buurt kon regelen (bij Ruben Philipsen, de fotograaf van mijn onze bundel Zichtbaar alleen) heb ik gelijk toegezegd te komen.
Op zaterdagavond reden we door donker België naar het eeuwenoude stadje Tongeren waarvan een groot deel op de werelderfgoedlijst staat van de Unesco. Daar, in het oude centrum in een donkere straat liepen we naar de prachtige kapel waar de tweetup zou worden gehouden.
Heidi verwelkomde ons alsof we elkaar al jaren kende (en zo voelde het ook). Er waren optredens van het Vlaamse singer/songwriter duo Kaat & Daan (prachtige stemmen, geweldig optreden) van Heidi zelf met haar jazz mannen (heerlijke jazzy muziek met de mooie stem van Heidi), een optreden van Lieveke achter de electrische piano en tot slot mocht ik aantreden.
De sfeer was allerhartelijkst, vriendelijke geïnteresseerde mensen (waarvan veel uit Nederland), interessante gesprekken en een algemeen gevoel ergens getuige van te zijn.
Toen ik ging voordragen, ging iedereen in een hoek van de kapel zitten en staan waardoor ik met een lege kapel achter me en een opeengestapeld publiek voor me (zo leek het) aan de gang mocht gaan.
Allereerst deed ik een aantal gedichten uit Zichtbaar alleen, daarna een uit mijn nieuwe bundel (die in november 2010 uitkomt samen met Alja Spaan) ‘Je hebt me gemaakt met je kus'” en tot slot met een paar gedichten uit mijn nieuwe bundel (die voorjaar 2011 uitkomt bij uitgeverij De Brouwerij) “Zoals de wind in maart graven beroert” .
Met name de gedichten ‘Reiswijzer’ en ; Open brief aan professor Rümke’ scoorde goed bij het publiek.
Na een toegift uit Zichtbaar alleen, nog een biertje en wat leuke gesprekken reden wij voldaan terug naar huis.
Al met al een memorabele avond, fantastisch georganiseerd door Heidi, met heerlijke muziek, fijne mensen en een fantastische sfeer.
Nu weet ik weer waarom ik zo graag voordraag!
Opspraak.net
Nieuwegeinse Literatuurprijs 2010
Nog een week tot de prijsuitreiking van de NLP 2010.
Hier: http://www.opspraak.net/schrijfwedstrijd.html ,kun je lezen wie er genomineerd zijn, waar de prijsuitreiking is, hoe laat het begint en wie er optreden.
Update Tweetup Heidi Schoefs
Keuze gedichten
Morgen zal ik bij Heidi Schoefs en haar Tweetup een keuze uit mijn gedichten voordragen.
In ieder geval zal ik een aantal gedichten voordragen uit ‘Zichtbaar alleen’ (uit beide hoofdstukken twee of drie gedichten) en uit mijn recente werk o.a. het gedicht ‘Open brief aan professor Rumke’, ‘ Var’ , ‘Reiswijzer’ en ‘De kortste weg tussen twee punten is een rechte lijn’ .
Zondag of maandag een verslag van de tweetup in dit web-log.
Gedicht in bundel
Afscheid
Een van mijn gedichten komt in de bundel ‘Afscheid’. Deze bundel wordt gepresenteerd op 7 november en bevat de winnaars, vermeldingen en geselecteerden voor de bundel.
Van de meer dan 300 ingezonden gedichten zijn er zo’n 60 in de bundel opgenomen.
Dit keer geen nominatie of prijs maar dus wel een gedicht in de bundel. Welk gedicht is nog even afwachten. Na 7 november meer over deze nieuwe poëzieprijs.






