Auteursarchief: woutervanheiningen
Gedichten uit de oude doos
Jaren 80
In de jaren 80 heb ik verschillende ‘stijlperiodes’ gekend. Terugkijkend is het allemaal niet goed maar toch wel leuk om terug te lezen.
Het einde der tijden
Het einde der tijden
is nabij meneer
zei ze
ik keek en
ja,
ze zag eruit
alsof dit inderdaad
zo was
en nog eentje
Non verbale communicatie
In mijn bijzijn
schep je visioenen
te groot
voor woorden
maar
in mijn gedachten
en
naar mijn mening
mooier dan
waarheden
.
Aanbieding
Najaarsaanbieding
Tot en met oktober 2009 is Zichtbaar alleen bij mij verkrijgbaar voor maar 15,00 inclusief verzendkosten.
Stuur een mail naar woutervanheiningen@yahoo.com en bestel zo’n prachtig exemplaar voor maar 15,-
Zichtbaar alleen
64 pagina’s in full color, harde kaft, 34 prachtige foto’s in kleur en zwart/wit met 34 minstens zo inspirerende gedichten.
.
Ook heel mooi
Een dichteres die ik graag lees is Tjitske Jansen en dan vooral haar bundel ‘Het moest maar eens gaan sneeuwen’.
Hieruit één van de mooiste:
Liefste,
Op deze dag zo grijs als haring schrijf ik je een brief waarin het waait en meeuwen door de wind gedragen cirkels maken in de haven touwen ijzer hout en letters blauw en wit en netten tonnen plastic zakjes palen containers apparaten waar ik niks van snap masten vlaggen ramen schepen overal vandaan overal geweest en ik hoef nergens om te vragen. Alles is hier al
en jij kent de zee jij vaart op haar jij vecht met haar om wat zij missen kan- elk schip dat hier nu ligt wordt een schip waar jij op was elke meeuw die hier nu vliegt een meeuw die jij ook zag en ik hou van jou geloof ik en ik weet het trouwens zeker maar wat ben ik blij dat jij al een beminde hebt want alles is hier al en ik hou zo van verlangen en ik hou zo van alleen zijn en ik hou zo van het denken dat het zou kunnen als het kon
.
Poëziewedstrijden
Doe eens mee!
In Nederland en België worden regelmatig poëziewedstrijden georganiseerd.
Hier volgt een kleine selectie van dit najaar:
Symbiose (gedichtendag 2010)
(kijk voor meer info op: http://www.baasrodedigitaal.be/dekleinenotelaar.html)
Guido Gezelleprijs 2009
(kijk voor meer info op de website van de stad Brugge)
Gemeente Teylingen Poëziewedstrijd 2009
(kijk op http://www.teylingen.nl)
Oostende Poëziewedstrijd 2009
(kijk op http://cultuur.oostende.be)
Veel succes!
Dag van de Cultuur
12 september 2009
Op zaterdag 12 september wordt in de bibliotheek van Maassluis (Uiverlaan 18, Maassluis) tussen 13.00 en 14.00 uur een Open Poëziepodium georganiseerd in het kader van de Dag van de Cultuur.
Elke (amateur) dichter die zijn of haar werken wil voordragen op dit podium is van harte welkom.
Aanmelden kan via: info@uitgeverijdebrouwerij.nl
Omdat het maar een uur duurt kunnen er een beperkt aantal deelnemers voordragen dus wees er op tijd bij!
Tussen 12.00 en 13.00 uur zijn er optredens van de volgende dichters:
Guido Utermark
David Muiderman
Anne Borsboom
Jet Crielaard
Eva Meijer
Tot ziens op 12 september in de bibliotheek van Maassluis.
.
Funeral Blues
W.H. Auden
Een prachtig Engels gedicht van W.H. Auden (1907-1973) zonder titel, bekend onder de titel Funeral Blues is door in het Nederlands vertaald. Nu is het vertalen van gedichten (en zeker gedichten van grote Engelse dichters) geen sinecure en worden vertalingen altijd door de stofkam gehaald als het gaat om de vertaling. Toch wilde ik jullie de Nederlandse vertaling niet onthouden. Ik ben benieuwd naar wat jullie ervan vinden.
.
Stop all the clocks, cut off the telephone,
Prevent the dog from barking with a juicy bone,
Silence the pianos and with muffled drum
Bring out the coffin, let the mourners come.
Let aeroplanes circle moaning overhead
Scribbling on the sky the message He Is Dead,
Put crepe bows round the white necks of the public doves,
Let the traffic policemen wear black cotton gloves.
He was my North, my South, my East and West,
My working week and my Sunday rest,
My noon, my midnight, my talk, my song;
I thought that love would last for ever: I was wrong.
The stars are not wanted now: put out every one;
Pack up the moon and dismantle the sun;
Pour away the ocean and sweep up the wood.
For nothing now can ever come to any good.
.
In het Nederlands wordt dit:
Zet stil de klokken. telefoon eruit.
Verbied de honden hun banaal geluid.
Sluit de piano’s, roep met stille trom
de laatste tocht van deze dode om.
Laat een klein vliegtuig boven ’t avondrood
de witte boodschap krassen: Hij is Dood.
Doe crêpepapier om elke duivenkraag
en hul de landmacht in het zwart, vandaag
Hij was mijn Noord, mijn Zuid, mijn West en Oost
hij was al mijn verdriet en al mijn troost,
mijn nacht, mijn middag, mijn gesprek, mijn lied
voor altijd dacht ik. Maar zo was het niet.
Laat in de sterren kortsluiting ontstaan,
maak ook de zon onklaar. Begraaf de maan.
Giet leeg die oceaan en kap het woud:
niets deugd meer, nu hij niet meer van mij houdt.
.
Var (gedicht)
Var
De doodsnood van de krekels
is slechts het braken van de
stenen heuvels, gebakken trots
in rood verbrande runderskeletten
Draai maar om
onwetende nar aan het hof
van luidruchtig zwetende wijnmakers
Tot stof keert alles weer
wordt alles wedergeboren en kraait
geen haan meer victorie
Elke lust vergaat het oog
gelaten oogopslag, gesloten ooglid,
droge mond
Onbruikbare woorden uit spugend
in valse taal met slissende tong
.
Godenspijs in Ieper
Tentoonstelling in Ieper
Zoals ik al eerder schreef heb ik bij een aantal schilderijen van de Belgische kunstenares Nancy Demeester gedichten geschreven (Stapeling en Stiltegebied). In de St. Pieterskerk in Ieper zijn een aantal schilderijen (Stapeling) te bekijken en in het repertorium (mooi woord) dat bij de tentoonstelling verscheen staat het gedicht. Het schilderij Stiltegebied hangt op een andere tentoonstelling in het Vlaamse Lo. Op de terugweg van vakantie in Frankrijk zijn we langs Ieper gereden om de tentoonstelling te bekijken. Deze is zeer de moeite waard. Een prachtige omgeving voor moderne kunst. ook in een nabijgelegen hofje waren kunstwerken en poëzie te bekijken en te lezen.
Een mooi initiatief van Ambrozijn!
Hier wat foto´s van Nancy van de schilderijen Stapeling en andere kunstwerken in de kerk. Voor het gedicht zie elders op dit weblog.
.
Godenspijs in Taal en Teken
Vlamingen welkom!
Na drie weken te zijn uitgerust in het zuiden van Frankrijk en een kort bezoek aan Ieper (waarover later meer) valt het me op dat mijn weblog de laatste twee weken in meerderheid wordt bezocht door Vlaamse vrienden (meer dan 50% van de bezoeker komt uit Vlaams België!)
Of dit komt door mijn deelname aan Godenspijs in taal en teken weet ik niet maar ik wil alle Vlamingen hartelijk welkom heten en dat u allen hier veel van uw gading mag vinden. Ik wil u bij deze ook uitnodigen een reactie achter te laten met het hoe en waarom van uw bezoek.
.







