Amalia Rodriguez zingt
Hubert van Herreweghen
.
De Vlaamse dichter Hubert van Herreweghen (1920 -2016) wordt samen met generatiegenoten als Anton van Wilderode en Christine D’haen gezien als dichters van de bezettingsgeneratie. Hij debuteerde in de oorlog (1943) met de bundel ‘Het jaar der gedachtenis’ en in 2015, op 95 jarige leeftijd, verscheen zijn laatste bundel ‘De bulleman en de vogels’. Hij werkte als onderwijzer, journalist en bij de Vlaamse televisie. Naast dichter was van Herreweghen redacteur van enkele literaire tijdschriften, waaronder Podium (1943-1944) en vanaf 1947 van Dietsche Warande & Belfort. In dat laatste tijdschrift verschenen vrijwel al zijn gedichten. Daarnaast was hij samensteller van bloemlezingen van gedichten. Van 1965 tot 2000, 36 jaar lang, verzorgde hij voor het Davidsfonds een selectie van 50 gedichten uit de poëtische jaarproductie in tijdschriften. Hubert van Herreweghen ontving tijdens zijn leven verschillende literaire prijzen waaronder de Prijs van de provincie Brabant (1945), de driejaarlijkse staatsprijs voor poëzie (1962) en de Prijs voor Letterkunde voor de Vlaamse Provincies voor zijn gehele oeuvre (2006).
Uit ” Vleugels’ Poëtisch Erfdeel der Nederlanden uit 1962, koos ik voor het gedicht ‘Amalia Rodriguez zingt’ vooral omdat dit bij mij een herinnering naar boven bracht aan mijn ouders die naar haar luisterde.
.
Amalia Rodriguez zingt
.
I
Hartstochtelijk uit de ellende klagen,
tegen vernedering steigerende trots,
om hemel en aarde uit te dagen
en de oneindige barmhartigheid Gods.
.
O nooit nooit in het leven te dulden
wat ons tot droeve narren verminkt,
berusten nooit, maar schelden op schulden
en klagen om wat in ’t graf verzinkt.
.
Voor de ongeborenen is er het leven,
voor levenden is er schande en dood;
en tot wij liggen in dezelfde schoot
zullen de doden geen teken geven.
.
II
Klagen zoals de tortels klagen
diep in ’t van koeren ronkend bos,
de dove echo ondervragen,
maar niets komt uit de stilte los.
.
Klagen zoals al wat geschapen
is, klaagt, en jankt en kermt,
klagen zoals de schapen blaten
totdat de slachter zich ontfermt,
.
klagen zoals de golven klagen,
schreeuwen zoals de zeemeeuw schreeuwt;
duizend gedoofde huilen dragen
zeeën en wind. De stilte geeuwt.
.
.
Geplaatst op 24 december 2018, in Dichtbundels, Favoriete dichters, Vlaamse dichters en getagd als 'Bezettingsgeneratie, 1920, 1943, 1943-1944, 1945, 1947, 1962, 1965, 2000, 2006, 2015, 2016, Amalia Rodiguez zingt, Anton van Wilderode, België, bloemlezingen, Christine D'haen, Davindsfonds, De bulleman en de vogels, dichtbundel, dichter, Dietsche Warande en Belfort, Driejaarlijkse Staatsprijs voor de Vlaamse poëzie, gedicht, gedichten, gedichtenbundel, generatiegenoten, Het jaar der gedachtenis, Hubert van Herrewegen, journalist, literaire prijzen, literaire tijdschriften, onderwijzer, Poëtisch erfdeel der Nederlanden, poëtische jaarproducten, poëzie, poëziebundel, podium, Prijs van de provincie Brabant, Prijs voor Letterkunde voor de Vlaamse Provincies, redacteur, Vlaams dichter, Vlaamse televisie, Vlaanderen, Vleugels. Markeer de permalink als favoriet. Een reactie plaatsen.
Een reactie plaatsen
Comments 0