De dood
K. Golesorkhi
.
Vandaag sta ik voor mijn boekenkast en daar pak ik, zonder te kijken, een bundel uit. Het blijkt de bundel ‘Stem van alarm stem van vuur’ geëngageerde poëzie uit Latijns-Amerika, Afrika en Azië. Ik open de bundel op een willekeurige pagina ((pagina 34) en daar staat een gedicht getiteld ‘De dood’ van K. Golesorkhi (1944-1974) met wie ik een verjaardag deel. Golsorkhi (zoals zijn naam luidt) was een Iraanse journalist, dichter en marxistisch activist. Golsorkhi was in 1969 hoofdredacteur van de kunstsectie van de krant Kayhan , waar hij populariteit verwierf met zijn linkse en revolutionaire poëzie. In 1974 kreeg hij de doodstraf als marxistisch revolutionair opgelegd door het regime van de Sjah.
.
De dood
.
Vraag mij niet naar liefde;
in dit land van toenemende duisternis
heeft, in de aanwezigheid van angst,
liefde
de Dood getrouwd,
en de Dood,
de bijtende Dood, de vluchtende Dood,
is een buurman voor je eeuwige eenzaamheid
in het wrede angstgif van slangen.
.
Hier is de stem van de mensen gevangene
van hun keel,
en bloed
zie je, wanneer je je ogen ook opent.
Vraag mij dus niet naar liefde;
kijk naar mijn borst
vóór hij verbrand is door kruit.
.
Geplaatst op 27 juni 2026, in Dichtbundels, Dichter in verzet, Favoriete dichters, Uit mijn boekenkast en getagd als 1944, 1969, 1974, Blind gepakt, dichtbundel, dichter, dichter in verzet, doodstraf, geëngaeerde poëzie uit Latijns Amerika Afrika en Azië, gedicht, gedichten, gedichtenbundel, Golsorkhi, hoofdredacteur, Iraans dichter, Iran, journalist, K. Golesorkhi, krant Kayhan, kunstsectie, marxistisch activist, Perzië, poëzie, poëziebundel, regime, revolutionaire poëzie, Stem van alarm stem van vuur, Uit mijn boekenkast. Markeer de permalink als favoriet. Een reactie plaatsen.





Een reactie plaatsen
Comments 0